Doorgaan naar hoofdcontent

Angst voor mensen overwinnen



Terwijl we wachtten tot haar kleine broertje klaar was met zwemles, zaten mijn meisje en ik te kijken naar oude filmpjes van Billy Graham. Ze hoorde zijn bijzondere stem en zijn krachtige woorden. Eerder die dag werd op het nieuw verteld dat hij was overleden. Ze wilde nu weten wie deze grote Godsman was.
Na een poosje kon ze niet langer stil blijven zitten. Emoties overweldigden haar en met betraande wangen fluisterde ze…
“Hij was vriendelijk, maar hij was niet bang.”
Zijn vriendelijkheid was een gegeven. Ze had veel verwacht. Maar dat het evangelie zonder vrees en met zoveel moed en helderheid zou worden gebracht? Dat was wat haar zo raakte.
Negen jaar oud is ze nog maar en ze weet nu al wat het is om angst voor mensen te hebben. Ze is moedig als ze op het schoolplein vertelt over God. Maar op die momenten heeft ze ook al moeten ontdekken dat de wereld niet altijd open staat voor de Waarheid. Oh lieverd, ik heb dat ook meegemaakt…
Mensenvrees heeft me ertoe geleid om stil te zijn terwijl ik beter iets had kunnen zeggen.
Het heeft ervoor gezorgd dat ik aarzelde toen ik naar voren had moeten treden.
Het overtuigde me om in te stemmen terwijl ik beter had kunnen weigeren.
Het gaf me vleugels om door te zetten terwijl ik beter had kunnen stoppen.
Mensenvrees legt iemand een valstrik, maar wie op de HEERE vertrouwt, wordt in een veilige vesting gezet.  Spreuken 29:25
Maar wie op de HEERE vertrouwt…
Misschien is mijn meisje in het verleden bang geweest voor mensen, maar er is Iemand die groter is. Ze weet dat dat ze iets heeft gekregen wat te kostbaar is om verborgen te houden en ze is vastbesloten om angst geen strobreed in de weg te laten leggen.
Heb jij te weinig geloof en leef je daardoor in een kramp omdat je bang bent voor mensen?
· Onthoud dat God te vertrouwen is. “De Heere is voor mij een Helper en ik zal niet vrezen. Wat zal een mens mij doen?” – Hebreeën 13:6
· Beleid elke verkeerde vrees. “Men moet aan God meer gehoorzaam zijn dan aan mensen.” – Handelingen 5:29
· Vervang vrees voor mensen met de vreze des Heren. “De vreze des HEEREN is ten leven, verzadigd overnacht men, door geen kwaad bezocht.” – Spreuken 19:23
De volgende morgen werd ze vol frisse moed wakker en ze vond kracht in Gods woord. Daarna deed ze haar kleine roze bijbeltje in haar rugtas en ging ze naar school. Ze spreekt misschien niet in een groot stadion, zoals meneer Graham, maar in de bus op weg naar school zit iemand naast haar die nog nooit over God heeft gehoord. En vandaag – door Gods kracht en door een heleboel heilige vastberadenheid – wint het geloof het van de angst.
Wat zou er gebeuren als wij vandaag leven vanuit de vreze des Heren in plaats van de angst voor mensen? Wat als we weigeren om angstig te zijn voor iets wat de wereld ons voor onze voeten kan werpen? Gewoon omdat we er zó zeker van zijn dat Hij vóór ons is?
Wat als we vandaag – door Gods kracht en door een heleboel heilig vastbeslotenheid – zouden…
opkomen voor de waarheid.
in geloof naar voren zouden treden.
nee zouden zeggen tegen zonde.
zouden stoppen en zouden vertrouwen.
Je bent veilig in Zijn zorgzame armen, meid. Wat vraagt God je om in geloof te doen vandaag?
Oh, Vader, dat ze over ons zouden zeggen: ‘Ze was vriendelijk, maar ze was niet bang…’

Aan Zijn Voeten,

Reacties