Doorgaan naar hoofdcontent

Angst om de controle te verliezen



Al van jongs af aan heb ik geworsteld met de angst de controle te verliezen. De kiem hiervoor is denk ik gelegd toen mijn ouders gingen scheiden. Te zien wat mijn moeder als alleenstaande vrouw allemaal te verduren had, zorgde ervoor dat ik de controle over mijn leven wilde hebben, zodat ik nooit meer op anderen aangewezen zou zijn; en dus, dacht ik in mijn naïviteit, als ik niet afhankelijk was zou ik onkwetsbaar zijn en dus niet verwond kunnen worden. 

Deze angst om de touwtjes niet in handen te hebben, heb ik elke fase van mijn leven laten meespelen. Van welke hogeschool ik zou gaan volgen tot met wie ik zou gaan trouwen, welke baan ik zou nemen, en zeker nu als moeder. De angst de controle te verliezen kan bij tijden verlammend werken als ik bedenk welke wereld mijn kinderen van ons erven. Een wereld van ... 

Schietpartijen op scholen
Terrorisme
Zelfmoorden
Drugs
Verdeeldheid
Chaos
Onenigheid
Wetteloosheid
De ondergang van de absolute waarheid
En de lijst wordt steeds langer ...

Er is zoveel in het leven wat we niet in de hand hebben en dat is genoeg om ons op de knieën te krijgen...

En dat is precies de plek waar we moeten komen... op onze knieën in gebed. 

In Lucas 12:22 lezen we dat Jezus in Zijn liefde, ons er aan herinnert dat bezorgd zijn niet het antwoord is. We hoeven ons geen zorgen te maken over de dagelijkse noden zoals wat zullen we eten, of wat moeten we aantrekken. Hij wijst naar Zijn schepping en vertelt ons niet alleen om niet bezorgd te zijn, maar gaat nog een stap verder en helpt ons Zijn liefde in actie te zien. 

Wees niet bezorgd. Waarom? Omdat Hij Zich zelfs om de raven bekommert. Hij kleedt en voedt hen ... en schat, je bent vele malen belangrijker en kostbaarder voor God dan de raven. Als Hij dit alles voor hen doet, bedenk dan hoe Hij in je leven voor jou zal zorgen. 

Ik zal eerlijk tegen je zijn en zeggen dat ik niet honderd procent vrij ben van mijn angst niet de controle te hebben, maar ik ben met de jaren wat wijzer geworden, en wil dat graag met je delen. Deze waarheden hebben me in de loop der jaren geholpen in het gevecht, het van de angst steeds meer te winnen. En ik bid dat deze waarheden voor jou ook dat gevolg zullen hebben. 

1. Het draait om overgave - wij zijn God niet.
2. Het draait om gebed - bid in plaats van bezorgd te zijn.
3. Het draait om het claimen van Gods waarheid - Gods Woord is KRACHTIG!
4. Het draait om Gods waarheid in actie te laten komen in mijn leven - lees het niet alleen maar LEEF Zijn waarheid en breng het in je leven in praktijk!
5. Het gaat om Godsvertrouwen - Hij is goed, Hij houdt van je, Hij is je ruggensteun, en zal je nooit verlaten. Er is geen weg die je moet gaan, of Hij zal bij je zijn.
6. Het draait om het erkennen van Zijn Koninkrijk over de onze - onze levens draaien niet om ons, ons kleine koninkrijkje of onze glorie.
7. Het draait om groeiend geloof, niet onze zorgen - voed dát wat jij wilt laten groeien!
8. Het draait om het verschil kennen tussen noden en verlangens - God zegt niet dat Hij al onze verlangens zal vervullen maar Hij zal voorzien in wat je nodig hebt. Vertrouw Hem in deze belofte.

Focus je vandaag op deze waarheid: Wees niet bezorgd over je leven... in plaats van bezorgdheid, kies om te vertrouwen... zelfs als je niet begrijpt wat God aan het doen is.

En onthoud dit... ons beste deel komt nog. Deze wereld is niet ons thuis, we hebben de hemel om naar uit te kijken!

Reacties